Tijdens het debat over de staat van het Onderwijs vraagt Ilana Rooderkerk (D66) aan Claudia van Zanten (BBB) hoe zij alle mooie ambities waar wil maken terwijl er juist flinke bezuinigingen op tafel liggen. Van Zanten reageert door te zeggen dat het al flink zou helpen door geen geld uit te geven aan niet bewezen en niet werkende onderwijsmethoden.
Rooderkerk reageert geïrriteerd en zet de reactie van Van Zanten weg als “Een hele grote leugen” Rooderkerk zegt het ongelooflijk te vinden en vraagt of Van Zanten het hoofdlijnenakkoord wel heeft gelezen?
Sandra Beckerman (SP) mengt zich in het debat met een vervolginterruptie. Ze vraagt Van Zanten hoe zij kijkt naar de mogelijk toenemende kansenongelijkheid en of ze dit redelijk en wenselijk vindt. Van Zanten erkent dat bepaalde keuzes pijn doen, maar stelt dat deze onvermijdelijk zijn.
Beckerman stelt dat deze pijnlijke bezuinigingen niet per se nodig zijn en dat men ook had kunnen kiezen voor hogere belastingen. Ze vraagt vervolgens hoe Van Zanten de langstudeerboete wil verdedigen, waarop Van Zanten reageert dat de langstudeerboete een stimulans is om je studie af te ronden.
Anita Pijpelink (GL-PvdA) uit vervolgens haar zorgen over de geloofwaardigheid van de plannen en vraagt Van Zanten opnieuw om haar visie op de bezuinigingen die op tafel liggen. Ze brengt daarbij onderwerpen als brede brugklassen, basisvaardigheden en het lerarentekort ter sprake.
Van Zanten blijft bij haar standpunt dat moeilijke keuzes onvermijdelijk zijn, maar dat ze gelooft dat de maatregelen uiteindelijk zullen bijdragen aan een beter en efficiënter onderwijssysteem. De discussie benadrukt de verschillen in visie tussen de partijen over hoe het onderwijs in Nederland moet worden gefinancierd en verbeterd.
Spreker: Claudia van Zanten – Boer Burger Beweging.
Interrupties door: Ilana RooderKerk D66, Sandra Beckerman SP & Anita Pijpelink GroenLinks-PvdA.
Bewindspersonen: Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap & Mariëlle Paul, minister voor
Voorzitters: Ingrid Michon-Derkzen & Aant Jelle Soepboer.
Primair en Voortgezet Onderwijs.
Fragmenten uit: Debat over de Staat van het Onderwijs (Wetgevingsoverleg) 10 juni 2024.
Locatie: Groen van Prinstererzaal, Tweede Kamer.
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Debat terugkijken: youtu.be/1YXAvGkHUJ8
————————————
Bedankt voor het kijken & vergeet niet te abonneren voor uw dagelijkse dosis politiek.
Abonneren op Arnews ▶ https://bit.ly/2V7xP3O
Steun Arnews d.m.v. een like. Becommentariëren kan in de reacties.
————————————
Disclaimer
Zelfpromotie & dreigementen zijn niet toegestaan.
Ik wil iedereen de mogelijkheid geven zich te uiten maar blijf bij het onderwerp van het debat en hou het netjes!
Iedereen is hier vrij om zijn mening te uiten, zonder een ander daar persoonlijk mee lastig te vallen.
Als je het niet eens bent met elkaar, blokkeren kan via de puntjes naast iemands bericht.
In verband met ieders eigen veiligheid en mijn verantwoordelijkheid kan ik geen links toestaan in de chat.
NL
De vrijheid van meningsuiting is in Nederland beschermd in artikel 7 van de Grondwet. Dit grondwetsartikel regelt in de eerste plaats dat niemand vooraf toestemming van de overheid nodig heeft om iets te schrijven of te zeggen. Dat noemen we het verbod van censuur.
Vrijheid van informatie (of informatievrijheid) verwijst naar de bescherming van het recht op vrijheid van meningsuiting met betrekking tot de internet- en informatietechnologie (zie ook digitale rechten).
EU
Artikel 11 – De vrijheid van meningsuiting en van informatie
1. Eenieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te hebben en de vrijheid kennis te nemen en te geven van informatie of ideeën, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen.
2. De vrijheid en de pluriformiteit van de media worden geëerbiedigd.
————————————
Live opgenomen beelden uit de Tweede Kamer.
U bent vrij om deze te delen.
Bedankt voor het kijken.
BRON: Tweedekamer.nl
————————————